Verhaal

Thea Zwart

Vriendelijk staat ze klanten telefonisch te woord en boekt ze de ritten in. Het inboeken en uitgeven van ritten voor personenvervoer gaat dag en nacht door. “Mijn werk is eigenlijk als puzzelen”, geeft Thea Zwart aan. “Ik vind het fijn om dingen op te lossen.” Thea werkt als centralist in de meldkamer voor Personenvervoer. “Als we bij de meldkamer een ritaanvraag krijgen, regelen we dat zo snel mogelijk.”

De telefoongesprekken zijn heel efficiënt. “Het is echt een kwestie van inboeken en dan de volgende klant te woord staan. We willen niet dat mensen te lang in de wacht staan.” Toch komt Thea allerminst gehaast over. Ze heeft aandacht voor de klant en toont belangstelling voor zijn/haar verhaal. Sommige klanten kent ze nog van de periode dat ze zelf als chauffeur ritten deed. “Een goed klantcontact vind ik heel belangrijk. Een leuk telefoongesprek kan iemand zijn dag goed maken. Sommige mensen ken ik echt al jaren.”

Fijn familiebedrijf
Bijna twintig jaar geleden begon Thea als chauffeur in de weekenden bij Personenvervoer. In die twintig jaar is er veel veranderd. “Vroeger rookten we nog samen met de klant in de auto”, vertelt ze lachend. “Het bedrijf staat niet stil en ik heb de kans gekregen om mijzelf binnen het bedrijf te ontwikkelen. Het is een fijn familiebedrijf. De Kijlstra’s weten wie je bent en er zijn korte lijntjes. Ik heb heel lang met Janny Kijlstra op de meldkamer gewerkt. Nu werkt haar kleindochter Ilse bij ons in de meldkamer. Ik heb het hier ontzettend naar mijn zin. Ook met mijn collega’s. Als het beter uitkomt, ruilen we onderling een dienst. Door die flexibiliteit kan ik mijn werk goed afstemmen op mijn thuissituatie.”

Inboeken van ritten
De ritten van Kijlstra Personenvervoer zijn divers. “We doen onder andere vervoer voor particuliere en zakelijke klanten, WMO-vervoer, leerlingenvervoer, zorgvervoer, rouwvervoer en orgaanvervoer. Ook zijn we de boekingscentrale voor het aanvullend openbaar vervoer van Arriva in Friesland.” Een deel van de ritten keert wekelijks terug. Iedere maandag zet Thea deze ritten samen met haar collega Arie de Bruin in het systeem. “Voor de Coronacrisis waren dat minimaal duizend ritten per dag. Wij rijden niet alles zelf. Ritten van Arriva in een andere regio besteden we bijvoorbeeld uit aan collega-vervoerders die dichterbij zitten.”

Allround chauffeurs
De chauffeurs van Kijlstra Personenvervoer zijn in principe allround. Wel is er nog een specifieke poule met chauffeurs voor rouwvervoer en collega’s die rijden voor de NTS. “De chauffeurs van het personenvervoer weten met welke rit hun werkdag start, maar de rest van de dag is een verrassing. Voor het leerlingenvervoer proberen we zoveel mogelijk vaste chauffeurs in te zetten op dezelfde rit. Dat is voor de kinderen wel zo fijn. Vanuit onze meldkamer Personenvervoer sturen we de chauffeurs aan. We hadden net ook een vraag of we iemand naar Baarn kunnen brengen. Dat gaan we dan zo snel mogelijk regelen.”

Buiten spelen
Zo nu en dan doet Thea nog een taxirit. ‘Buiten spelen’, noemt ze het lachend. Haar werk is nu hoofdzakelijk binnen. De ene dag begint ze haar dienst met een telefoondienst, de andere dag met een plandienst. “Als ik na mijn werkdag de deur uitga, denk ik weleens: ‘Het was een drukke dag, maar alles is weer geregeld.’ Dat voelt goed. We doen elke dag opnieuw ons best om onze klanten op de afgesproken tijd te halen en te brengen. Overal op tijd komen lukt helaas niet, maar het is wel altijd ons streven.”